Oog van de meester

Als iemand ervaring heeft met het maken van kilometers op Antarctica dan is het wel Emil Grimsson, CEO van Arctic Trucks. Zij maken hun eigen wagens dus weet hij goed te bepalen of de Solar Voyager klaar is voor de expeditie.
inspection

Na het testen op IJsland was een ding wel duidelijk. De Solar Voyager is nog niet klaar om de tocht op Antarctica te kunnen maken. Verschillende mechanische problemen zijn duidelijk aan het licht gekomen. Falen is niet erg daar kan je veel van leren, en dat hebben we ook gedaan. Maar het is nog een ander ding om je leerpunten op korte termijn om te zetten in een resultaat. We staan voor een pittige uitdaging. Lekker ongemakkelijk, precies wat bij ons hoort.

Er wordt besloten af te stappen van het hardwheel concept. Het is te kritisch en gaat ons te veel tijd kosten om het werkend te krijgen. Een eerder gemaakt ontwerp, het rubberband concept versterkt met Endumax net, wordt van de plank gehaald. Het ontwerp van het wielstel wordt radicaal veranderd en in de driveline versterkt. Na alle engineering starten we met de productie. En natuurlijk gaan er allerlei zaken mis. Samenwerken is nog niet zo makkelijk vooral als het gaat om veel verschillende disciplines. Maar begin september staat de Solar Voyager weer op zijn wielen.

Is de Solar Voyager nu dan wel klaar voor Arctische omstandigheden? Wie anders dan Arctic Trucks kan hierover een waarde oordeel geven? Op uitnodiging komt Emil Grimsson, CEO van Arctic Trucks, maar al te graag naar Amsterdam. Hij laat weten nieuwsgierig te zijn naar het resultaat, ondanks dat hij ons op FaceBook heeft gevolgd in de ontwikkelingen.

Direct bij binnenkomst in de Production Facility ontstaat er een brede glimlach op zijn gezicht. Bewust van zijn rol krijgt hij zijn gezicht weer in de plooi en gaat over tot een kritische inspectie. Verschillende keren loopt hij rond de Solar Voyager en nadat hij zijn hoofd tot ver in de wielkasten had gestoken verschijnt weer die brede grijns.

"Well you have delivered a great job, I'm impressed" 

We hebben gejuicht en de ene naar de andere 'high five' volgde, over de stevige omarmingen maar niet te spreken. De Solar Voyager heeft mechanisch de status approved aldus 'de Meester'.

MG_6650.JPG

Arctic Trucks had al een oogje op onze expeditie want onze aanpak en ambitie spreek het bedrijf zeer aan. Ondertussen zijn ze partner van Clean2Antarctica geworden en werken ze mee om de expeditie tot een succes te maken.

En wat de Solar Voyager betreft: wellicht dat door de ontwikkeling van dit opmerkelijke voertuig er wel een startpunt is gemaakt voor een nieuwe generatie onderzoeksvoertuigen voor Antarctica.

Steun Zero Waste!

Met jouw hulp kunnen wij mensen en bedrijven inspireren en activeren om plastic niet als afval te zien, maar als waardevolle grondstof.

Steun ons