“Waarom Antarctica? Hebben jullie enig idée van CO2 belasting?"

Via social media krijgen we weleens kritische vragen of opmerkingen over de expeditie en de missie: "Een persoonlijk avontuur, OK maar dit verkopen om mensen wakker te maken voor het milieu?" 

"Jullie zetten je in voor energiebesparing, maar gaan zelf vliegen? Produceren en vervoer kost zoveel energie en wat is dan de boodschap? Allemaal ons plastic in de garage omsmelten tot een inferieur product? Ik snap niet dat er geen deskundigen zijn die jullie terug fluiten.”

Kritische vragen en opmerkingen mogen er ook zijn en wij geven daar graag antwoord op. We wijden er daarom een blog aan.

Het doel van Clean2Antarctica is laten zien wat je kunt bereiken met het veranderen van je ‘mindset’. Afval is niet waardeloos maar waardevol.  We hebben aangetoond dat je dertig dagen fossielvrij op Antarctica kunt rijden, in een wagen gemaakt van afval plastic. Het project is niet perfect en het liefste zouden wij helemaal geen uitstoot leveren. Helaas is dat in deze huidige maatschappij nog niet mogelijk. Het gaat er om dat je zoveel mogelijk probeert te doen. Zo gaan we samen met Arctic Trucks de CO2 belasting van het vliegen compenseren door op IJsland bomen te planten.

Het tegendeel bewezen
Door middel van een educatief programma genaamd ‘stadsjutten’ hebben we met kinderen van verschillende basisscholen plastic van de straat opgeruimd. Dit plastic is gebruikt om de Solar Voyager te bouwen. Door middel van 3D printers hebben wij bouwstenen gemaakt waarvan de body van de wagen is gebouwd. Vele uit de industrie vertelde ons dat dit niet mogelijk zou kunnen zijn, het zou geen hoogwaardig materiaal zijn. We hebben het tegendeel bewezen. Het uiteindelijke doel is door middel van sociale innovatieve experimenten stappen te maken om een circulaire maatschappij te creëren, wat in het teken staat van Zero Waste. Hier moet iedereen aan bijdragen: consumenten, de industrie en overheid. Het is dus niet de bedoeling dat mensen laagwaardige producten gaan maken van het afvalplastic of dat het verbrand wordt. Het project draait ook niet persé om energiebesparing, maar om het afval probleem. Dat is één van de grote oorzaak van vele milieuproblemen.

We hebben met de bouw van de Solar Voyager vele bedrijven gestimuleerd en geactiveerd om zelf ook zero waste toe te passen en hun de kans geboden experimenten te starten vanuit hun eigen bedrijf. Ook consumenten voelen zich geïnspireerd om thuis stappen te ondernemen. Wij proberen consumenten, de industrie en overheid te inspireren en activeren om tot oplossingen te komen en niet alleen maar te blijven praten en wijzen. Gewoon zelf aan de slag gaan! Met de zeiltocht de Quest for Change om mee aan de slag te gaan. Zij hebben de eerste stap gezet.

Waarom Antarctica?
Waarom dan helemaal naar Antarctica, is een vraag die veel gesteld wordt. Deze keuze heeft een aantal redenen. Allereerst willen wij zo veel mogelijk mensen bereiken met dit project. Een rondje door Amsterdam zou niet dezelfde media bereik opbrengen als dat we nu hebben. Impact is belangrijk. Daarnaast hebben we drie onderzoeken gedaan op Antarctica en is de Solar Voyager een conceptcar voor Arctic Trucks die daar expedities begeleid. 

"Goede zaak, maar kantelpunt is nog ver weg."
Waarom deskundige ons niet terugfluiten? Misschien hebben de kritische deskundigen zich nog niet uitgelaten over dit project. Deze hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit wel. 
Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, is onder de indruk van de Zuidpoolreis van Edwin en Liesbeth ter Velde.
"Ik vind het moedig van deze mensen. Ze verdienen een groot compliment, en ik hoop dat ze behouden weer thuis komen. Elke activiteit die mensen meer bewust maakt van ons achteloze gebruik van grondstoffen juich ik absoluut toe. Toch is het een goede zaak, want als er elke dag aandacht is voor het probleem, zullen we op den duur hopelijk ook echt verduurzamen. Mijn advies aan Clean2Antarctica: besteed de helft van je tijd, energie en budget aan publiciteit – het creëren van aandacht onder de doelgroep die je wilt bereiken – en aan verankering: het concreet maken van de boodschap dat we naar minder afval toe moeten. Want het is waar dat overheid en bedrijfsleven meer kunnen en mogen doen, maar dan is het wel zaak dat de consument zich realiseert dat beter recyclebare of composteerbare verpakkingen ook betaald moeten worden. Er wordt wel gewerkt aan de verduurzaming van afval, maar we zijn er ook aan verslaafd geraakt. De grootste vijand voor verduurzaming is dat we op heel veel terreinen de echte prijs niet betalen."

Kritische vragen zijn meer dan welkom, dus heb je er een stel hem gerust. Maar wij stellen jouw graag ook een vraag. Wat doe jij zelf om een steentje bij te dragen aan het milieu? 

Steun Zero Waste!

Met jouw hulp kunnen wij mensen en bedrijven inspireren en activeren om plastic niet als afval te zien, maar als waardevolle grondstof.

Steun ons