Drijvende sneeuwbanden op IJsland

Veel automobilisten in Nederland vervangen voor de winter de autobanden, daar weer een deel van trekt er op uit met sneeuwkettingen in de achterbak richting wintersportgebied. Allemaal om meer grip te hebben zodat ongelukken voorkomen worden. Voor de Solar Voyager is dat anders.

De Solar Voyager rijdt nu met gigantische banden, die op het eerste oog meer lijken op speelgoed dan een technisch hoogstandje door IJsland. Het net van touwen om de rubberen banden heeft wel wat weg van sneeuwkettingen, maar heeft een hele andere functie. Niet grip is het belangrijkste, maar drijfvermogen. Deze banden hebben dat.

Het net houdt de vorm van de rubberen banden in stand, anders raken de velgen de grond. Het net is een flexibel extern skelet, waardoor er wel wat beweging in de banden blijft zitten. Het materiaal van zowel rubber als net is sterk en licht. Het is bestand tegen extreme omstandigheden en door het lichte gewicht is er minder brandstof nodig voor de aandrijving. Eén band wordt dag en nacht getest op een loopband en heeft zonder problemen al meer dan 2500 kilometer afgelegd. De testritten op het strand in Nederland zijn goed verlopen, nu op sneeuw.

In IJsland staat Arctic Trucks ons met raad en daad bij. Arctic Trucks heeft, behalve dezelfde instelling als wij – open voor ontwikkeling, durf, avontuurlijk en realiteitszin-, veel ervaring met expedities op Antarctica. Met wagens die al 277000 kilometer op Antarctica afgelegd hebben, is er bij Arctic Trucks een schat aan informatie over het terrein, de ondergrond en de eisen die aan banden gesteld moeten worden. Informatie die wij gebruikt hebben bij de ontwikkeling van deze ‘drijf’banden in samenwerking met Teijin Aramid. Uiteraard delen wij op onze beurt weer onze testresultaten.

Maar eerst kilometers maken! In de sneeuw! In IJsland!